Bbq en zuidwaarts

10 januari 2020 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Dag 11 en 12
Na een redelijk goede nachtrust, de wind maakte ons af en toe wakker, vandaar redelijk, hebben we heerlijk ontbeten en zijn daarna op pad gegaan naar de stuwdam. Het was ons bekend dat deze op een exact tijdstip wordt geopend, en dat schijnt dan weer een bezienswaardigheid te zijn. We waren er van uitgegaan dat dit punt zo hoog mogelijk lag en zijn daarom zo hoog mogelijk gereden. Dat bleek echter een vergissing. Er staan hier meer waterkrachtcentrales, bij enkele is er gewoon een bypass gemaakt en valt er niks te openen. Dan maar naar de plek waar we voorheen al meerder mensen zagen staan. En inderdaad, net 1 minuut voor de sirene, dus just in time waren we  er en konden nog net het openen van de sluis zien. De brug waar we op stonden begon te trillen, de aarde begon te beven en het water barstte met grof geweld vanaf de sluis de diepte in. Mooi om te zien dat het water met veel geweld tegen de rotsblokken knalde en als een woest monster verder stroomafwaarts raasde. Dat wil je niet missen, dat vrijkomen van deze potentiële energie. Na dit bezoek nog even een bezoek aan de lavaglasblazerij. Eigenlijk zijn wij niet verder gekomen dan de winkel en het restaurant want vandaag stond het maken van kleine hangers op het programma. Voor ons nou niet echt het toppunt van blaaskunst...en dat tegen een forse betaling om dit te mogen zien. De glazen producten hadden alle kleuren en vormen maar ja om nou iets te kunnen meenemen van glas in een toch al volle koffer... Dat dit lavaglas kostbaar is begrijp je eerst als je de prijzen ziet. Dan maar een kopje koffie om toch nog iets achter te laten en de economie draaiende te houden. Daarna lekker de boodschappen gedaan voor de BBQ die we die middag hadden gepland. Ja als je de beschikking hebt over een gratis BBQ dan moet je dat natuurlijk niet aan je neus voorbij laten gaan. De al eerder genoemde eigenaar stak hoogst persoonlijk de brandhaard aan en bracht tevens enkele ingrediënten zoals peper en zout. Op de vraag wat we gingen bakken hebben wij hem te kennen gegeven dat we alleen groentes gingen bakken... hij zou maar eens willen aanschuiven.. Op de vraag of hij een biertje wilde delen met ons gaf hij aan diabeet te zijn en van zijn vrouw geen bier mocht. Omdat hij zag dat we een grote bak champignons hadden hield hij het voor gezien en liet ons gezellig alleen achter. Wij hebben er een mooie januaridag van gemaakt. Heerlijk in de zon, de barbeque aan en lekker relaxen. Omgekeerde wereld vergeleken met het thuisfront. Na zo'n middag is het fijn om wat vroeger naar bed te gaan en dat hebben we bewust dan ook maar gedaan. Met dat bewust doel ik op de volgende lange tocht de volgende dag naar Wellington waar we weer een appartement hebben geboekt voor de komende dagen. Met een vol buikje zijn we alleen in een diepe slaap gevallen.
Dag 12
Nadat we gegeten hadden en de koffers weer in de kofferbak hadden verstouwd zijn we naar het zuiden vertrokken. Natuurlijk niet zonder afscheid nemen van de aardige en grappige heer. Tijdens zo'n rit zie je natuurlijk ook weer van alles maar als je al wat langer hier bent dan heb je snel de neiging even weg te dromen. Dat is ook prima zolang de chauffeur de gedachten er maar bij houdt. Dat kun je gelukkig wel aan Harrie t L over laten. Tussendoor weer de gebruikelijke rek- en strekoefeningen, een sigaretje en een kopje koffie om niet volledig in te  kakken. Aan het eind van de middag kwamen we in Wellington bij ons appartement aan. Wel midden in de stad zodat het nog even zoeken werd. Met een navigatieapp op je mobiel vindt je uiteindelijk overal de weg en merk je weer eens hoe verrekte handig dat telefoontje wel niet is. Bellen is bijna bijzaak geworden, je gebruikt zo'n ding meer als computer voor je mails, internet, whatsapp etc. Ook de boekingen, de tickets alles staat er op. Ongelovelijk hoe verknocht je aan zo'n ding wordt en bijna niet meer zonder kunt. Boven in het appartement aangekomen hebben we de wasmachine aangezet, koffie gedronken en zijn naar de kade gelopen om alvast te bekijken waar we de overtocht naar het andere deel moesten starten. Een bezoekje aan een Belgisch café mocht ook niet ontbreken. Terug in het appartement een pizza in de oven en daarna lekker weer op één oor in de hoofdstad van Nieuw Zeeland.

1. Theo meenhuis:
    11 januari 2020
    Dus jullie zijn nu op het zuidelijk eiland beland, op naar Christchurch, het weer word goed zo te zien . Wat fijn dat jullie het naar de zin hebben . Nog veel bezienswaardigheden te bekijken ,jullie genieten er samen wel van zo te lezen . Goede reis ,en kalm aan groetjes
  2. Baarnd:
    11 januari 2020
    Mooi Baarnd en ik heurn ok dat jullie Nikki en Rutger nog teagn waarn 'e komn. Nikki is een dochter van Marcel Siemerink, ok ne kammeroad van mie. Plezierig vertier wieter en bekiekt nog volle !

Baarnd